Zuid-Afrika op ons gemakkie deel 1 - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Bart Ouden - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika op ons gemakkie deel 1 - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Bart Ouden - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika op ons gemakkie deel 1

Door: Cora en Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

30 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Donderdag 21 januari vertrokken wij met de KLM richting Johannesburg. We hadden geluk, het toestel was niet vol dus wij hadden 4 plekken voor ons 2. Filmpje, natje droogje erbij en daar gingen wij. Rond 22.00 uur in de avond kwamen wij aan. Werden keurig opgehaald door een chauffeur van het hotel voor onze eerste overnachting. Afrika is dan in de nacht echt heel donker. Maar toch konden wij zien waarom dit hotel zo goedkoop was. Een klein muf kamertje vol gespuis lag voor ons een hele nacht lang......Om half 1 gingen wij slapen maar ik hoorde allerlei geluiden. Ik had al visioenen van slangen etc. Bart wakker gemaakt en uiteindelijk na veel gezoek de ventilator maar uitgezet, de nodige kakkerlakken en pissebedden gedood en een paar uur geslapen. In de ochtend werden wij wakker van het geluid van de vele vogels. Na het eerste ontbijt op weg naar Malala lodge, bij het Nationaal Park Hluhluwe, midden in het gebied van de Zulu's. We herkenden het meteen uit 2008 en werden hartelijk en gastvrij ontvangen. We waren wel de enige gasten, behalve een groot spinnennest boven onze veranda, die waren er gezellig ook bij. De dagen daar heerlijk doorgebracht met een gamedrive waarin wij meteen de neushoorns zagen. Nog een avond gegeten samen met een groep van Fox, een echte Zuludans gezien, maar wel meteen heel blij weer met de keuze met ons 2 (of 4) te reizen, wat een tempo hebben die reizen zeg. Als ze geluk hebben dan zien ze een aap! Zo snel gaat dat. We hebben ook nog een opvang bezocht voor alle katachtigen. Deze dieren, zoals cheeta's worden opgevangen nadat ze gewond zijn geraakt. Vaak kunnen ze niet meer terug naar het wild en dan wordt er mee gefokt, en die kleintjes worden dan teruggezet in het wild zodat de wildstand behouden blijft. Het fokken lukt niet altijd trouwens. Ze vinden elkaar niet altijd even aardig en dan komen er vanzelfsprekend ook geen kleintjes. Het park draait op vrijwilligers, zoals je vaak ziet in programma's als Floortje Dessing. Heel indrukwekkend vonden wij het. Voor onze Josh en Emma 2 knuffels gekocht, voor het goede doel.

Na 4 dagen op weg naar St Lucia Serena Estate, Hans en Olga hebben wij 8 jaar geleden leren kennen en ze runnen een fantastische lodge met een schitterend zwembad. De dag dat wij er naar toe reden regenden het continue, wij vinden dat wat minder, maar de plaatselijke bevolking was blij dat hun dagelijkse regendansen eindelijk wat opleverden. Want wat is het droog in Zuid-Afrika, El Ninjo heeft hier ook hard toegeslagen. Omdat wij natuurlijk ook willen dat het ging regenen voor 1 dag, dansten wij ook maar de regendans, gevolgd door de zonnegroet (ja we blijven toeristen he?) en het laatste heeft voor ons weer geholpen. Na 1 dag gieten scheen de Afrikaanse zon weer als vanouds, en met 35 graden goed uit te houden. Een mooie boottocht gemaakt en genoten van de nijlpaarden, krokodillen en alle mooie vogels. De volgende dag nog een gamedrive en wat hebben wij daar een geluk gehad. We kwamen na spotten in een groep van 20 giraffes terecht, zelfs met een tweeling, 1 eiig, terecht, zo dicht hadden wij ze nog nooit gezien. Dat het een 1 eiige tweeling is was niet moeilijk om te zien, precies dezelfde vlekken, nu dan weet je het!

Na 4 dagen St Lucia op weg naar Nelspruit. 550 kilometer rijden waarbij wij voor het eerst op een weg terecht kwamen waar werd gewaarschuwd voor criminaliteit. Niet de auto stoppen. Wij zijn natuurlijk erg braaf, maar als die weg lang duurt dan moet er geplast worden. Dus op de rand van de auto, Bart de auto in de startstand, kan je heel snel plassen. En laten we nou eerlijk wezen, in Nederland is het ook lang niet altijd veilig. We reden trouwens toen ten hoogte van Amsterdam. Door het koloniale verleden hier zijn we via Ermelo, Middelburg, Amsterdam in Nelspruit terecht gekomen. Wat een opluchting, het plassen he? Wij weer verder en even later kwamen wij in onze luxe lodge aan voor een paar dagen relaxen, zwemmen, massage, en lekker eten voordat wij maandag voor 17 dagen het Krugerpark in gaan. Dan is het zelf braaien, lees Bart, zelf de wijn openmaken, lees Cora, en vooral heel veel dieren gaan spotten hopen wij. Ook het Krugerpark is heel erg droog maar er zit veel wild. We hopen dat wij over een week mooie foto's aan jullie kunnen laten zien. Morgen nog een dagje de panorama route rijden, met God's Window, Pilgrims Rest, heel bekend omdat het een mooi natuurgebied is. Maandagochtend naar de plaatselijke Appie voor inkopen voor het Kruger en dan gaan wij deze luxe 10 dagen achter ons laten voor ons Bushavontuur,

Lieve groeten,
Bart en Cora.

• 31 Januari 2016 - 09:52

Jaap Haenen:

Dag Lieverds, Wat geweldig om te lezen. Wat heerlijk dat jullie het zo leuk hebben. Veel plezier met genieten.
    Liefs, Jaap

• 31 Januari 2016 - 23:01

Dick En Olga:

Gezellig om allemaal te lezen. Kan het allemaal voor me zien waar jullie zijn. Nu dus het krugerpark. Veel spotten en braaien. Hopelijk zonder de sprinkhanen. Geniet van dat allemaal.
    Groetjes van ons.

• 01 Februari 2016 - 13:23

Mama:

Hoi liefies,
    Telefonisch al veel op de hoogte van jullie avonturen, maar als je het zo leest komt het toch wel spannend over. Wat een indrukken. Ik had wel graag de regendans van jullie gezien!!!
    Zou het helpen als wij hier de zonnedans zouden doen?
    Al weer de eerste appjes van jullie 1e dag in het Krugerpark met al snel een olifant, nijlpaarden en dat is nog maar het begin van de dag, benieuwd wat de dag nog meer gaat brengen.
    Doe voorzichtig aan en veel genieten de komende weken.
    Dikke knuffel papa en mama